1 Ocak 2013 Salı

11 Flowers (Yayınlanan Yazılar)






DIGITURK Dergi, Ocak&Şubat 13

Yönetmenliğini Wang Xiaoshuai’ın yaptığı “11 Flowers”,  Toronto Film Festivali (2011), San Sebastian Film Festivali gibi festivallerde gösterilen, Şubat 2013’te Amerika’da vizyona girmesi beklenen Çin-Fransa-Hong Kong ortak yapımı bir film.

1966 Şangay doğumlu Xiaoshuai, Çin’in “Altıncı Kuşak” olarak adlandırılan sinemacılar arasında anılan ödüllü bir yönetmen. 1993’te ilk uzun metrajlı filmi “The Days”i yazıp yönetti. 2001’de Beijing Bicycle filmiyle Berlin’de Jüri Büyük Ödülü dalında Gümüş Ayı aldı. 2005’te Shangai Dreams filmi ile Cannes’da Jüri Özel Ödülü’nü kazandı. 2011’de de In Love We Trust filmi ile yine Berlin’de En İyi Senaryo dalında Gümüş Ayı aldı.

Film, Mao iktidarı dönemindeki Çin Kültür Devrimi’nin (diğer adıyla  Büyük Proleter Kültür Devrimi) son yıllarında geçmekte. Kahramanımız 11 yaşındaki Wang Han (Liu Wenqing), fabrika işçisi asabi bir annenin ve sanatçı bir babanın oğlu. Aile, birkaç yıl önce Şangay’dan küçük dağlık bir kasabaya taşınmak zorunda kalmış. Mao iktidarı, o yıllarda birçok aileyi, ulusal birtakım üretim kollarını olası bir Sovyet saldırısından da korumak amacıyla, merkezi yerlerden küçük kasabalara göndermektedir. Babası, Wang’ın “özgürce yaşayabilmesi için” ressam olmasını arzu etmekte, ona bu yönde nasihat vermektedir. 

Dönem, yoksulluk ve şiddetin baskın olduğu bir dönemdir. İş bulabilenler, oldukça zor şartlar altında ve hiç de arzu etmedikleri işlerde çalışmaktadır. Han’ın babası bu duruma çarpıcı bir örnektir. Şangay’da Opera’da bir sanatçı olarak çalışırken küçük bir kasabada işci olarak çalışmak zorunda kalmıştır. İşçi olarak çalışırken yaralandığı gibi, bir işçi arkadaşına yardımcı olmaya çalışırken Kızıl Muhafızlar tarafından da saldırıya uğramıştır.

Wang, okulda beden eğitimi dersinde, öğretmeni tarafından lider seçilir. Ancak “lider”in ilk olarak yeni bir beyaz gömlek edinmesi gerekmektedir. Wang çok önemsediği bu görev için yeni bir gömlek almaya annesini zar zor ikna eder. Yoksul aile için gömlek ciddi bir masraf kalemdir, sonunda bir yıllık biriktirilmiş giysi kuponlarıyla sonunda gömlek alınır, Wang her yerde gururla gömleğini giyer. 

Bir gün nehir kıyısında arkadaşlarıyla oynarken, beyaz gömleğini kaybettiğini sanır, arkadaşlarına kızar, onlardan ayrılır. Sonra gömleği, nehrin içinde bulur, eve dönebilmek için, çalıların üzerine astığı gömleğinin kurumasını bekler. Bu sırada, yaralı birinin koşarak nehir kıyısına geldiğini farkeder (Xie Fulai). Xie yarasını sarmak için gömleği alır. Xie, onu gördüğünden kimseye bahsetmemesine karşılık Wang’a yeni bir gömlek alacağına söz verir. Wang ile Xie arasındaki ilişki böylelikle başlar. Han’ın beyaz gömleği etrafında gelişen olaylar, onun için “masumiyetin kayboluşu”nu simgelemektedir. Han, “hayatın ve dönemin zorlukları” ile gömleğinin çalınması ile tanışır. Xie’nin, yakın zamanda işlenen cinayetle ilişkisini ve gerekçelerini öğrenir, anlamaya çalışır. Kültür Devrimi dönemi, 11 yaşındaki Han’ın gözünden izleyiciye aktarılır.

11 Flowers, Xiaoshuai’nin en iyi filmleri arasında değerlendiriliyor. Usta yönetmen filmde, kendi çocukluğundan, ailesinden, arkadaşlarından, almış olduğu resim derslerinden de esinlenerek, tanık olduğu Kültür Devrimi’nin, Kızıl Muhafızlar’ın baskıcı rejiminin toplum üzerindeki etkilerini, yaşanan değişimleri beyaz perdeye aktarıyor. 

Hiç yorum yok: